fbpx
06-52056539 Info@mamasoulcoaching.nl

Zwanger zonder stress

Stress tijdens je zwangerschap

Volgens mij weet iedereen wel dat stress niet goed voor je is. Vooral wanneer je continue stress ervaart en je geen mogelijkheid hebt om je stressniveau te laten dalen. Dit kan er namelijk op den duur voor zorgen dat je burn-out raakt.

Voortdurende stress tijdens de zwangerschap heeft niet alleen effect op jezelf maar kan helaas ook effect hebben op de ontwikkeling van je ongeboren baby. Tijdens stressvolle situaties reageert je lichaam automatisch met het verhogen van je hartslag, je gaat sneller ademen en je bloeddruk stijgt. Het schiet in de zogenaamde vecht of vlucht reactie. In je lichaam worden drie stoffen aangemaakt waaronder cortisol. Cortisol zorgt ervoor dat je lichaam beter is bestand tegen bedreigde situaties. Hier kan je dus weinig aan doen. In het normale geval zal dit effect ook weer zakken zodra de stressvolle situatie voorbij is.

Wanneer je onder voortdurende druk leeft tijdens je zwangerschap heb je een langdurig verhoogd niveau van cortisol. Omdat cortisol ook de foutale circulatie bereikt kan dit effect hebben op de ontwikkeling van je baby.

Stress tijdens de zwangerschap kan te maken hebben met verschillende factoren, situaties die de stress ‘uitlokken’. Denk hierbij aan ingrijpende levensgebeurtenissen zoals het overlijden van dierbaren, ontslag of schulden. Maar ook leuke gebeurtenissen zoals trouwen, verhuizen of het krijgen van een baby. Maar ook dagelijkse situaties zoals ruzie op het werk of in je gezin, angst voor de pijn van de bevalling of het controleverlies of juist het piekeren of je wel een goede moeder zou zijn kunnen stress veroorzaken.

Aan sommige gebeurtenissen lijk je weinig te kunnen doen. Andere situaties kan je weer beïnvloeden zodat jij je hier beter over kunt gaan voelen. Het gevoel wat je bij een situatie hebt kan je hoe dan ook beïnvloeden zodat jij je toch iets meer kunt ontspannen.

Voorkom stress tijdens je zwangerschap

  • Ga naar buiten. De buitenlucht heeft een positieve invloed op je gemoedstoestand. Doordat je je in de natuur bevindt kan je makkelijker je gedachten verzetten
  • Zorg voor voldoende rust. Te weinig slaap kan een trigger zijn voor stress en depressie’s. Zorg daarom dat je voldoende slaapt of tenminste je rust momenten pakt. Als slapen in de nacht wat minder gaat probeer dan overdag wat vaker te rusten.
  • Draag taken over. Je hoeft niet alles alleen te doen. Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om hulp te vragen maar wat een verademing vond ik het toen iemand me kwam helpen met het huishouden.
  • Zorg voor beweging zoals zwangerschapsyoga, zwangerfit of bijvoorbeeld zwemmen. Ook beweging verzet je gedachten en laat je stresslevel dalen.
  • Indien je in een langdurige lastige situatie zit, bijvoorbeeld bij een overlijden, kan je ook je kindje omhullen met wit licht. Door te visualiseren dat jij je baby omhult met een bescherming van wit licht, een ballonnetje als het ware, geeft dat een gevoel van veiligheid. Daarnaast is het ook fijn om met je baby te blijven praten door uit te leggen wat er gaande is en vooral te vertellen dat het niet om haar of hem te doen is.
  • Vind je het lastig om alleen tot rust te komen, zijn de situaties te groot om te overzien of wil je er graag met iemand over praten dan kan je ook professionele hulp inschakelen.

Tot slot,

Stress op zich is dus niet zo erg en komt bij iedereen voor. Zorg ervoor dat je ook weer momenten hebt om te ontladen en je stresslevel te laten dalen. Voel je zeker niet schuldig wanneer dit gevoel wat langer aanhoudt.  Zoek voor jezelf een ding wat voor jou werkt.

Zwanger zonder stress sessie

Wil je samen met mij kijken hoe jij stress-vrij door je zwangerschap kan komen? Wat jij kan doen in jouw stressvolle situatie zodat jij juist kan genieten van je zwangerschap? Boek dan nu de gratis Zwanger-Zonder-Stress-Sessie. In een 20 minuten durend telefonisch gesprek kijken we naar jouw situatie en geeft ik je tips waar je verder mee komt.

Vond je dit waardevol?
Wil jij ook inspiratie ter voorbereiden op je bevalling vanuit rust en vertrouwen? Ontvang mijn blogs direct en zonder moeite in je mailbox.

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check the required field.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Sandra Boltjes

Leave a Comment